Základní pojmy

Základní pojmy

1. Nejdůležitější informace, kterou musí znát každý vlastník energetické smlouvy " Druh smlouvy (fixovaná, nefixovaná) - u fixované smlouvy i konec fixace."

 - u nefixovaných smluv je přechod k jinému dodavateli umožněn dříve - většinou po 3 měsících

 - u fixovaných smluv (to je smlouva na dobu určitou, tj. do určitého data) je nutno znát konec fixace. Nicméně, smlouvu je třeba řešit cca 2 měsíce před tímto datem, protože je uzákoněna 20 denní výpovědní doba, kdy již současný dodavatel zákazníkovi neumožní přechod, pouze pod smluvní pokutou. 

Dle mých zkušeností datum konce fixace nezná cca 85% zákazníků. Pak jsou nuceni při přechodu k jinému dodavateli zaplatit smluvní pokutu. 

Postup: po přečtení tohoto článku zavolat svému dodavateli energií s dotazem:

a) na druh smlouvy (fixovaná, nefixovaná)

b) při fixované smlouvě zjistit datum konce fixace - přesně na den, někteří telefonní operátoři mlží, takže trvat na na konkrétním dni, měsíci a roce ukončení fixace. Toto datum najdete také na ročním periodickém vyúčtování energií, jak u elektřiny, tak u plynu.

c) pokud se vám jeví cena energie vysoká a uvažujete o přechodu k jinému dodavateli a Vaše smlouva je fixovaná,  pak je nutno zjistit také případnou výši smluvní pokuty. Toto Vám sdělí operátor při hovoru. Vztahuje se vždy k určitému datu.

2. Výpočet ceny za jednotku spotřebovaného množství energie (elektřina i ZP) - u plynu (ZP) je to jednodušší tam je výpočet řešen bez nutnosti počítat sazby a jističe, je důležité řešit:

a) sazbu za jednotku (kWh, MWh), bez daně z přidané hodnoty(DPH)

b) stálou platbu pro obchodníka - ta je důležitá hlavně pro odběratele s nízkým ročním odběrem(typicky jen na vaření, tzv. "sporákář") - tam často odběratel zaplatí většinu roční platby za distribuci a stálou platbu, proto v konečném důsledku i o něco málo vyšší cena za energii není tak podstatná

c) cenu za distribuci - tato část platby je určována státem, dle daného území - distributora

Dvě položky, které je třeba sledovat - cena energie za jednotku(kWh, MWh) a stálá platba pro obchodníka, ostatní položky jsou určené zákonem nebo vyhláškou, proto jsou pro všechny odběratele shodné.

3. Zemní plyn používaný k topení - cenově nejnáročnější energetická položka v domácnosti. Zde je třeba mít naprosto přesné informace o smlouvě a fixaci. Tato důležitost stoupá s velikostí odběru. Je nutné si pamatovat, že v zimě protopíme cca 85% roční spotřeby plynu. Je zajímavé, že většina domácností na to zapomíná a pak se diví, že v zimě topí drahým plynem.

4. Od 1.7. 2024 vstoupila v platnost novela energetického zákona tzv. LEX OZE II, která již umožňuje za určitých podmínek využívat v podstatně větší míře spotové ceny energií. Tyto skutečnosti budou šířeji probrány v jednom z následujících článků.

5. Jak dosáhnout pokud možno nejvýhodnější ceny energií - je to tak trošku alchymie, ale v základu postačí dodržet tato pravidla:

a) znát typ své smlouvy na elektřinu či zemní plyn

b) u fixované smlouvy (smlouva na dobu určitou) znát datum konce fixace

c) u fixované smlouvy pamatovat, že v zákoně je 20denní výpovědní lhůta před koncem fixace. Během této lhůty již nelze smlouvu vypovědět a spotřebitel je případně vázán další smlouvou. Proto je třeba volat dodavateli cca 2 měsíce před koncem fixace s dotazem na cenu komodity v dalším období. 

d) po zjištění ceny komodity u svého dodavatele obvolat ostatní velké dodavatele (dle velikosti ČEZ, innogy, E.O.N, PRE, Pražskou plynárenskou, MND-další dle preferencí, ale ostatní menší dodavatelé jsou ohrožení platební neschopností v případě energetických krizí viz Bohemia Energy). Zajistit si u  každého z nich neveřejnou nabídku obchodního oddělení. Tam je nebezpečí záměny cen a čísel. Požadujte jeden ukazatel - obchodní cenu komodity (elektřiny nebo zemního plynu¨) bez DPH. 

e) Tyto hodnoty pak přehledně seřadíte vedle sebe a máte jasno o budoucím dodavateli. Pak již stačí zavolat vybranému dodavateli a on již vše zařídí za Vás - výpověď i přechod k němu za dohodnutou cenu.

f) pokud ovšem je Váš odběr vyšší než cca 3 MWh - pak se stane zajímavá událost. Váš současný dodavatel zareaguje. Po převzaté výpovědi od Vámi vybraného budoucího dodavatele Vám někdo zavolá (retenční speciálně školený operátor ). Ten Vám nabídne dorovnání ceny. Tam je třeba dobře počítat  nenechat se "utáhnout na vařené nudli" , tzn. dobře si propočítat výši slevy, zda je minimálně stejná, jako ta Vaše.

g) pokud chcete zůstat u svého současného dodavatele pak bod f) můžete vypustit a zavolat svému dodavateli již po ukončení "výběrového řízení", tzn. v okamžiku, kdy máte ceny od ostatních dodavatelů již k dispozici. Tam již jen oznámíte výsledek a trváte na té nejnižší ceně. Pokud to vyjde, zůstáváte u současného dodavatele, pokud ne tak přecházíte k vybrané konkurenci. Výhoda bodu f) je v tom, že tam už s Vámi tolik nediskutují, protože vědí, že cenu musí dorovnat - takhle Vás ještě mohou přesvědčovat (jsou na to speciálně vyškolení) různými způsoby. Ale zas ušetříte čas a svou práci.

6. Optimalizace ceny elektrické energie a zemního plynu - pokud si na celý proces změny ceny netroufáte, napište email, rád pomůžu.

© Monika Hrušková. 2021. AVE Centrum. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky